Onze werkwijze

Warm water

We geven les in heerlijk warm water van ongeveer 30 graden.
Dat lijkt misschien een detail, maar het maakt een wereld van verschil: kinderen ontspannen sneller, voelen zich veilig en durven eerder nieuwe dingen te proberen. Plezier begint namelijk bij comfort.

Aandacht voor elk kind

We werken met kleine groepen, zodat we echt kunnen zien wat een kind nodig heeft. Aandacht betekent bij ons: elk kind wordt gezien, elke stap telt. 


We letten niet alleen op techniek, maar ook op:

  • lichaamstaal

  • spanning of juist enthousiasme

  • behoefte aan uitdaging of rust

  • hoe een kind reageert op succes of moeilijkheden

Proefzwemmen & diplomazwemmen

We laten kinderen proefzwemmen tijdens de eigen les en alleen wanneer ze er écht klaar voor zijn. Geen druk, geen haast.

Tijdens het diplomazwemmen nemen we uitgebreid de tijd zodat kinderen kunnen laten zien wat ze hebben geleerd, mét plezier.

De momenten waarop we diploma zwemmen worden per schooljaar vastgesteld in onze jaarplanning

Rust en structuur

Kinderen houden van duidelijkheid. Daarom werken we iedere week met één thema. Dat zetten we zichtbaar op ons whiteboard, zodat kinderen meteen zien wat ze gaan doen.

Soms is het een buik-week, soms een rug-week, soms oefenen we met drijven of juist met de beenslag. Die structuur zorgt voor rust en rust geeft zelfvertrouwen.

Tijdens de zwemlessen zijn ouders niet aanwezig in de zwemzaal. 
Ouders kunnen de les volgen via het raam in de horeca. Daar is ruimte voor een kop koffie of thee, of om even te ontspannen.

Liever naar buiten? De prachtige natuur van Lauwersoog ligt om de hoek. Voor broertjes en zusjes is er een grote buitenspeeltuin.

Graag in contact met ouders

We vinden het belangrijk dat ouders zich gehoord voelen.
Daarom houden we jullie goed op de hoogte via Zwemscore, WhatsApp of e-mail.

Tijdens de lessen ligt onze volledige aandacht bij de kinderen, maar daarbuiten kun je altijd terecht met vragen of zorgen.
Gewoon appen, bellen of mailen. We denken graag met je mee.

Vertrouwen

We werken met twee herkenbare poppetjes die kinderen aan het begin van iedere les helpen hun mindset te kiezen:

  • Het groene poppetje denkt: “Ik probeer het. Ik kan dit. En anders vraag ik even hulp.”
  • Het rode poppetje denkt: “Ik vind het spannend. Dit lukt me niet.”

Aan het begin van de les kiezen we samen voor het groene poppetje.
Dat klinkt speels, maar het heeft een groot effect: kinderen stappen met een positieve, open houding de les in. En dat leidt écht tot groei.

Leren zwemmen met plezier

Als licentiehouder van Zwemonderwijs Nederland werken we met het survival ABC.
Kinderen leren niet alleen zwemmen, maar ook omgaan met situaties die onverwachts of spannend zijn. Veilig, speels en realistisch.


Kinderen hebben een korte concentratieboog, zeker bij zwem technische uitleg. Daarom wisselen we technische oefening af met spel.

We gebruiken speelse momenten in elke les. Bij de start, tussendoor en aan het einde. Dat zorgt voor afwisseling, plezier en een constante flow waarin kinderen willen blijven leren.